Çok uzun değil 18 yıldır
İngilizceyle iç içeyim. 1994 yılında Samsun Anadolu Lisesi’nde hazırlık
sınıfına başladım ve o günden beri ilgim artmaya devam ediyor İngilizceye
karşı. Gerek arkadaşlarımla yaptığımız sohbetlerde gerekse İngilizceyi ilk
olarak başka bir yerde öğrenen öğrencilerimden aldığım bir izlenim PRESENT
PERFECT TENSE’in çok zor bir yapı olduğuydu. İngilizceyi, Türkçe öğretmeye
çalışan talihsiz meslektaşlarım için de zor bir yapı bu çünkü İngilizcede
PERFECT yapıların Türkçe bir karşılığı yok. Bazıları geçmiş zamanın hikâyesi
falan dese de ben buna kesinlikle katılmıyorum. Bir kere adı PRESENT olan bir
tense geçmiş zamanın hikâyesi olamaz. Her ne olursa olsun PRESENT yani şimdiki
zamanda bir izi olması gerekir. Başka bir zorluk da, üzgünüm ama burada
meslektaşlarıma gelecek taşlar, öğretmenlerin İngilizcedeki zamanları karmaşık
hale getirmeleridir. Tabii ki bir dilin mantığı vardır ama bu mantık matematik
değildir. S+HAVE/HAS+V3=PRESENT PERFECT TENSE formülü artık 3. Dünya
ülkelerinde bile kullanılmıyordur. Peki, bu işe nasıl yaklaşmalıyız?
Açıkçası bu iş atla deve değil,
ben girdiğim sınıflarda PRESENT PERFECT TENSE yapısını üç alt madde ile
anlattım hep. Burada dikkat edilmesi gereken husus öncelikle kuralı değil
mantığı vermek olacaktır. Yani öğrenen kişi bu zamanın ne işe yaradığını
bilmiyorsa isterseniz takla atın hiçbir yere varamazsınız. Benim üstünde
durduğum üç alt madde ise şunlar:
1- Herhangi bir olay geçmişte
başlar hala devam eder: Bir çiftin 35 yıldır evli olması gibi (35 yıl önce evlenmişlerdir,
hala evlilerdir).
THEY HAVE BEEN MARRIED FOR 35 YEARS |
2- Herhangi bir olay geçmişte
başlar ve biter ama şu an bu durumun sonucunu ya da izlerini görürüz: Bir
kişinin kolunun kırılması gibi (O kişi elinde çekiçle kolunu kırmıyordur, kol
çoktan kırılmıştır ve bu olayın sonucu kolun alçıda olmasıdır).
HE HAS BROKEN HIS ARM |
3- Tecrübeler: Bu zamana kadar en
az 1 kez yaptığımız ya da hiç yapmadığımız eylemleri anlatmak için kullanırız.
TOM AND MARY HAVE TRIED SKIING TWICE |
Bu üç alt maddenin üstünde
durursanız, daha sonraki SINCE/FOR, ALREADY/JUST/YET, HAVE BEEN/GONE yapılarını
öğretmen çocuk oyuncağı olacaktır. Ve yine bu alt maddeleri oturttuktan sonra
nerede have nerede has geliyor, fiilin kaçıncı hali
kullanılıyor, soru nasıl olumsuz cümle nasıl yapılıyor gibi problemleri çözmek
inanın çocuk oyuncağı olacaktır. Son bir tavsiye de mutlaka ama mutlaka
kuraldan önce bolca örnek cümle üzerinde durulmasıdır. Bu alt maddelerle ilgili
bolca durum ve bu durumları açıklayacak cümleler üzerinde durulursa kurallara
değinmeye gerek bile kalmadan bu zor görünen yapı en zevkli konulardan birisi
olacaktır.
ALTERNATİF BİR ÇALIŞMA TAVSİYESİ:
Yukarıda 3. Olarak bahsettiğim tecrübe konusundan yola çıkarak bu zamanı tekrar
etmenin bir yolu da şudur. Küçük bir top bulun (tenis topu, plastik ağır
olmayan bir top vb), sınıfta öğrenen kitleyi ayağa kaldırıp bir daire
oluşturun. İlk soruyu sorun ve topu öğrencilerden birine atın kısa ya da uzun
cevap verdikten sonra aynı işlemi kendisinin yapmasını isteyin.
ÖRNEK:
Öğretmen: Have you ever seen a
tiger?
Öğrenci 1: No I have never seen a
tiger. Have you ever eaten sushi?
Öğrenci 2: Yes I have.
Yukarıda bahsettiğim şeyler
sadece benim kullandığım basit bir sistem. Eğer daha özgün fikirler varsa
paylaşılmasından mutlu olurum J
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder