13 Temmuz 2012 Cuma

PRESENT PERFECT TENSE ÜZERİNE


Çok uzun değil 18 yıldır İngilizceyle iç içeyim. 1994 yılında Samsun Anadolu Lisesi’nde hazırlık sınıfına başladım ve o günden beri ilgim artmaya devam ediyor İngilizceye karşı. Gerek arkadaşlarımla yaptığımız sohbetlerde gerekse İngilizceyi ilk olarak başka bir yerde öğrenen öğrencilerimden aldığım bir izlenim PRESENT PERFECT TENSE’in çok zor bir yapı olduğuydu. İngilizceyi, Türkçe öğretmeye çalışan talihsiz meslektaşlarım için de zor bir yapı bu çünkü İngilizcede PERFECT yapıların Türkçe bir karşılığı yok. Bazıları geçmiş zamanın hikâyesi falan dese de ben buna kesinlikle katılmıyorum. Bir kere adı PRESENT olan bir tense geçmiş zamanın hikâyesi olamaz. Her ne olursa olsun PRESENT yani şimdiki zamanda bir izi olması gerekir. Başka bir zorluk da, üzgünüm ama burada meslektaşlarıma gelecek taşlar, öğretmenlerin İngilizcedeki zamanları karmaşık hale getirmeleridir. Tabii ki bir dilin mantığı vardır ama bu mantık matematik değildir. S+HAVE/HAS+V3=PRESENT PERFECT TENSE formülü artık 3. Dünya ülkelerinde bile kullanılmıyordur. Peki, bu işe nasıl yaklaşmalıyız?

Açıkçası bu iş atla deve değil, ben girdiğim sınıflarda PRESENT PERFECT TENSE yapısını üç alt madde ile anlattım hep. Burada dikkat edilmesi gereken husus öncelikle kuralı değil mantığı vermek olacaktır. Yani öğrenen kişi bu zamanın ne işe yaradığını bilmiyorsa isterseniz takla atın hiçbir yere varamazsınız. Benim üstünde durduğum üç alt madde ise şunlar:
1- Herhangi bir olay geçmişte başlar hala devam eder: Bir çiftin 35 yıldır evli olması gibi (35 yıl önce evlenmişlerdir, hala evlilerdir).
THEY HAVE BEEN MARRIED FOR 35 YEARS

2- Herhangi bir olay geçmişte başlar ve biter ama şu an bu durumun sonucunu ya da izlerini görürüz: Bir kişinin kolunun kırılması gibi (O kişi elinde çekiçle kolunu kırmıyordur, kol çoktan kırılmıştır ve bu olayın sonucu kolun alçıda olmasıdır). 
HE HAS BROKEN HIS ARM

3- Tecrübeler: Bu zamana kadar en az 1 kez yaptığımız ya da hiç yapmadığımız eylemleri anlatmak için kullanırız. 
TOM AND MARY HAVE TRIED SKIING TWICE

Bu üç alt maddenin üstünde durursanız, daha sonraki SINCE/FOR, ALREADY/JUST/YET, HAVE BEEN/GONE yapılarını öğretmen çocuk oyuncağı olacaktır. Ve yine bu alt maddeleri oturttuktan sonra nerede have nerede has geliyor, fiilin kaçıncı hali kullanılıyor, soru nasıl olumsuz cümle nasıl yapılıyor gibi problemleri çözmek inanın çocuk oyuncağı olacaktır. Son bir tavsiye de mutlaka ama mutlaka kuraldan önce bolca örnek cümle üzerinde durulmasıdır. Bu alt maddelerle ilgili bolca durum ve bu durumları açıklayacak cümleler üzerinde durulursa kurallara değinmeye gerek bile kalmadan bu zor görünen yapı en zevkli konulardan birisi olacaktır.
ALTERNATİF BİR ÇALIŞMA TAVSİYESİ: Yukarıda 3. Olarak bahsettiğim tecrübe konusundan yola çıkarak bu zamanı tekrar etmenin bir yolu da şudur. Küçük bir top bulun (tenis topu, plastik ağır olmayan bir top vb), sınıfta öğrenen kitleyi ayağa kaldırıp bir daire oluşturun. İlk soruyu sorun ve topu öğrencilerden birine atın kısa ya da uzun cevap verdikten sonra aynı işlemi kendisinin yapmasını isteyin.
ÖRNEK:
Öğretmen: Have you ever seen a tiger?
Öğrenci 1: No I have never seen a tiger. Have you ever eaten sushi?
Öğrenci 2: Yes I have. 


Yukarıda bahsettiğim şeyler sadece benim kullandığım basit bir sistem. Eğer daha özgün fikirler varsa paylaşılmasından mutlu olurum J

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder